חיי שרה
קצת רקע
פרשת "חיי שרה" מספרת על מותה של שרה ועל חילופי הדורות. הזוג הראשון של דור האבות נפטר, והזוג השני – יצחק ורבקה – נכנס לתפקיד.
במהלך הפרשה, אברהם קונה את מערת המכפלה בכסף, למרות שעפרון החיתי מוכן לתת לו את חלקת האדמה בחינם. אברהם שולח את אליעזר (עבדו הנאמן) לחפש ליצחק אישה ממשפחתו הרחוקה שבארם נהריים. אליעזר מוצא את רבקה לאחר שהוא מעביר אותה מספר מבחנים. בסוף הפרשה נפטר אברהם בשיבה טובה.
חיי שרה – המוות חשוב לחיים!
שם הפרשה מעיד על האנרגיה שהפרשה מביאה איתה, ומעניין לראות הפעם את הניגוד כביכול בין שם הפרשה ובין תוכנה: הפרשה מתחילה במותה של שרה אך נקראת "חיי שרה". על פני השטח זה נראה ניגוד, אבל במציאות הניגוד לא מתקיים: אומנם שרה מתה, אבל המורשת שלה נשארת ועוברת הלאה. אפשר לחוש לאורך כל הפרשה את הרעיון שהמוות הוא חלק מהחיים. כאשר אדם נפטר הוא אכן חסר בעולם הזה, אבל הרוח שלו, המורשת של האדם, מה שהוא משאיר אחריו – נשאר. גם על אברהם שנפטר בסוף הפרשה כתוב: "וימת אברהם בשיבה טובה" (בראשית כ"ה, ה'). לא כל אחד מגיע לשיבה טובה, לחיים מלאים. בספר שלה, "המוות חשוב לחיים", מכוונת ד"ר אליזבת קובלר רוס את כולנו לחיות ללא חשש מהמוות, מתוך ההכרה שהמוות אומנם יגיע, אבל הוא יוצר כבוד לחיים. לחיות זה לא אומר רק לנשום ולתפקד, זה אומר גם ליהנות, לממש את הפוטנציאל, לאהוב ועוד הרבה דברים אחרים.
השבוע כדאי לשאול את עצמנו מבפנים: האם אני מרוצה מהדרך שבה אני מנהל/ת את חיי?
מתנות לא בהכרח מביאות שפע
כולנו אוהבים מתנות, אבל לא בכל מצב כדאי לקבל מתנות. על פי המסורת, מערת המכפלה מהווה פתח לגן העדן. אברהם יודע את זה ומנהל משא ומתן על קנייתה, הוא מתעקש לשלם כסף מלא, למרות שעפרון החיתי מציע לו לקבל את הנחלה בחינם. הדבר מלמד אותנו שפעמים רבות חינם עולה הרבה. כשהמתנה לא מגיעה ממקור "נקי" ויש חשש שנותן המתנה רוצה משהו בתמורה, כדאי לחשוב טוב לפני שלוקחים אותה. לצערי, אנחנו חשופים לתרבות שלמה, גם בשלטון, של מתנות לא "נקיות".
גם ברמה האישית זה הזמן לבדוק: האם יש בחיי "מתנות" (לאו דווקא חומריות) שיעלו לי בעתיד יותר ממה שאני מוכןנ.ה לשלם?
נדיבות היא היכולת לתת מעבר למה שמתבקש על ידי חוקי הנימוס
אליעזר, עבדו של אברהם, יוצא לחפש כלה ליצחק. הוא יוצא לכיוון ארם נהריים, לכיוון משפחתו של לבן הארמי (בהיפוך אותיות, השם הופך להיות: נבל הרמאי). הסביבה היא סביבה "לא טובה" – אומנם מדובר בקרובי משפחה, אבל ידוע שהמוסר שלהם לא גבוה.- לאברהם היה חשוב שהאישה שתתחתן עם יצחק תהייה דומה בבסיס למה שהם מכירים. (מעניין לראות שהוא לא סמך על יצחק שיעשה את הבחירה המדויקת). כשאליעזר מתקרב אל המקום, הוא מתפלל לה' שיראה לו את הדרך. הוא מבקש לראות נערה שכאשר הוא יבקש ממנה לשתות היא תציע גם לגמלים לשתות. בכך שהיא תשקה גם את הגמלים, היא תראה שהיא נדיבה ובעלת לב טוב. נערה שגדלה להיות נדיבה במשפחה שבה המוסר הוא לא גבוה, היא נערה שיש לה כנראה את היכולת ואת האיכות הרוחנית המתאימה.
השבוע יש לנו את ההזדמנות לחזק את התפילות ולבקש סימנים מנחים לבקשות שלנו.
האנרגיה משתנה
אברהם ושרה סימלו אנרגיה של חסד, של זרימה, של נתינה. יצחק ורבקה מסמלים את הניגוד: אנרגיה של דין – של גבולות ברורים, של מוסר ומשפט. זאת האנרגיה שקיימת גם כרגע בעולם שלנו.
השבוע יכול להיות שגם בחיים האישיים אנחנו צריכים לשים לב: לחתום על חוזים, לסדר ניירת, לפתור מצבים שנשארו לא פתורים. לא "לזרום" באותה הקלות שבה "זרמנו" לפני כן. להיות ערניים לפרטים הקטנים.
אדם שנולד בפרשה, יהיה אדם שיודע להתאמץ, יודע להגיע למימוש עצמי. אדם אכפתי לסביבה. סיכוי גדול שיהיו לו יכולות בניהול משא ומתן, בידיעת רע וטוב.
שבת שלום.